REGISTRU PENTRU EVIDENȚA SISTEMELOR INDIVIDUALE ADECVATE DE COLECTARE ȘI EPURARE A APELOR UZATE
Conform Hotărârii de Guvern nr. 714/2022 și în Miercurea-Ciuc trebuie înregistrate într-un registru întocmit în acest scop sistemele individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate (SIA). Pe lângă evidentele motivele de protecția mediului, legislația are ca scop și reducerea fenomenului de epurare ilegală.
Hotărârea stabilește termenul limită pentru înregistrare la 180 de zile de la intrarea în vigoare al actului normativ, care a apărut la 27 mai. Astfel termenul de înregistrare este 23 noiembrie, autoritățile locale având obligația să participe activ la punerea în aplicare al actului normativ.
Astfel persoanele fizice și juridice trebuie să își declare pe propria răspundere sistemele individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate în registrul municipal până la termenul amintit. Acest lucru poate fi efectuat numai în cazul în care dispun de o autorizație de construcție pentru sistemul lor sau dacă pot dovedi că sistemul este conceput în așa fel încât poate să prevină evacuarea apelor uzate în mediul înconjurător.
Prin urmare, hotărârea de guvern îndeamnă la înregistrarea sistemelor care funcționează în mod legal și avertizează proprietarii sistemelor ilegale să se îndrepte cât mai curând posibil spre legalizare. Registrele vor fi comparate cu listele furnizorilor de servicii publice și cu registrele urbanistice pentru a identifica gospodăriile care nu își tratează apele uzate în mod legal.
În privința înregistrării, primul pas este introducerea datelor personale. În următorul pas registrul întreabă mai întâi ce tip de sistem este utilizat pentru tratarea apelor uzate: sunt colectate într-un rezervor sau sunt tratate? În ambele cazuri, în chestionar se întreabă despre autorizație, capacitate, operator SIA. În cazul sistemelor de colectare, se solicită informații despre contractul de vidanjare și se pun o serie de întrebări, ale căror răspunsuri sunt prevăzute în contract. În cazul sistemelor de epurare, proprietarul este întrebat despre parametrii sistemului. Și în acest caz există o serie de întrebări la care răspunsurile pot fi găsite atât în documentația tehnică sau certificate de calitate, cât și în diversele contracte (exploatare, întreținere, controlul calității apei, vidanjarea nămolurilor etc.).
Formularul online este disponibil aici: https://tinyurl.com/53u9c7sh și poate fi completat cu asistență biroul 12 al Primăriei. Mai multe informații pot fi solicitate prin e-mail la adresa [email protected] sau la nr. de telefon 0266 315 120 / 249.